افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری با تجویز هورمون مصنوعی پروژسترون برای جلوگیری از زایمان زودرس

دارویی که بطور معمول برای جلوگیری از زایمان زودرس برای زنانی با سابقه‌ی تولد نوزاد نارس تجویز می‌شود، در حقیقت هیچ سودی نداشته بلکه حتی موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری می‌شود.

 این نتیجه‌گیری پژوهشی است که توسط محققان مرکز پزشکی UT Southwestern انجام گردید و اخیرا در مجله ی Obstetrics and Gynecology بصورت آنلاین منتشر شد. داروی مذکور که هورمون مصنوعی پروژسترون یا 17-alpha hydroxyprogesterone caproate است و با نام برند Makena به فروش می‌رسد. این دارو در سال 2011 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا  برای درمان زنانی که درمعرض خطر نوزاد نارس تک قلو برای بار دوم هستند، تایید گردید.

FDA این دارو را بر اساس نتیجه‌گیری مطالعه‌ای که در سال 2003 در مجله‌ی New England Journal of Medicine، در مورد اثر بخشی داروی Makena در جلوگیری از تکرار تولد نوازد نارس، منتشر شده بود، تایید نمود.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان و انجمن پزشکی مادر و جنین استفاده از این دارو را تایید کردند، علیرغم این توصیه‌ها، داروی Makena در میان جامعه‌ی متخصصان زنان و مامایی به دلیل قیمت بالای آن و سوالات مطرح شده در مورد صحت پژوهش سال 2003 مورد بحث بوده است.

در مطالعه‌ی اخیر، پژوهشگران به بررسی تأثیر Makena بر زنان باردار با سابقه‌ی تولد نوزاد نارس تک قلو پرداختند. این پژوهش در فاصله‌ی سالهای 2012 تا 2016 و با بررسی 430 زن تحت درمان با این دارو انجام شد.

 سپس محققان نرخ تولد نوزادان نارس در این گروه را با میزان تولد نوزادان نارس در  گروهی متشکل از 5787 زن تحت درمان در بیمارستان parkland که تحت درمان با این دارو نبودند، در فاصله‌ی سالهای 1988 تا 2011 مقایسه کردند.

 در این مطالعه نوزاد نارس به نوزادی اطلاق گردید که درهفته‌ی 35ام حاملگی به جای هفته‌ی 40 به طور متوسط، بدنیا آمده باشد. در بین زنان گروه مطالعه که تحت درمان با داروی Makena بودند 25 درصد تولد نوزاد نارس گزارش شد، درحالیکه میزان تولد نارس در گروهی با سابقه‌ی تولد نوزاد نارس که تحت درمان با این دارو نبودند، 16.8درصد گزارش گردید، به گفته‌ی دکتر Nelson تفاوت بین این دو گروه از نظر آماری معنی‌دار نیست.

در عین حال، نتایج این مطالعه نشان داد که نرخ ابتلا به دیابت حاملگی در زنان تحت درمان با این دارو 13.7درصد است در حالیکه در گروهی که با این دارو درمان نشده بودند، نرخ ابتلا به دیابت حاملگی 8 درصد گزارش شد.

 دکتر Nelson می‌گوید : دیابت بارداری معمولاً پس از پایان دوره‌ی حاملگی از بین می‌رود اما می‌تواند به عوارض جدی مانند تولد نوزادانی با وزن بالاتر و افزایش احتمال سزارین و سایر عوارض زایمان منجر شود.

 دکتر Kenneth Leveno نویسنده‌ی ارشد این پژوهش و استاد زنان و زایمان در دانشگاه  UT Southwestern می‌گوید: نتایج بدست آمده از مطالعات اولیه در مورد فواید درمان با 17-OHPCجای بحث دارد، اگر چه مطالعه‌ی 2003 منجر به استفاده‌ی گسترده از این دارو برای زنان در معرض خطر زایمان زودرس تک قلو شد، اما در مورد نتایج این تحقیق نگرانی‌هایی وجود دارد. برخی از متخصصان معتقدند که گروه کنترل در مطالعه‌ی سال 2003 که تحت درمان با این دارو نبودند بطور غیرمنتظره‌ای دارای نرخ زایمان زودرس بسیار بالایی( 55 درصد) بودند، همچنین گزارش مطالعه‌ی سال 2003، پس از مشکلی که در رابطه با تولید داروی 17-OHPC ایجاد گردید، در دو مرحله ارائه شد.

علاوه بر این شکایات زیادی در مورد قیمت بالای این دارو وجود داشت، بطوریکه قیمت دارویی که قبل از دریافت تاییدیه‌ی FDA برای دوز تزریق هفتگی، بین 10 تا 25 دلار بود به میزان 1500 دلار برای هر دوز تزریق افزایش یافت و FDAاز شرکت داروی KV درخواست کرد که بطور انحصاری داروی Makena را به فروش برساند.

منبع و سایت خبر:

American Journal of Obstetrics and Gynecology, 2017; DOI: 10.1016/j.ajog.2017.02.025

www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170314190221.htm